Elektrische fietsen worden steeds meer bekend. Over de jaren heen zijn er veel verschillende soorten elektrische fietsen op de markt uitgekomen. Deze verschillen tussen modellen, maar ook door de plaatsing van de motor. Dit is iets wat niet iedereen weet: er zijn verschillende plekken om een motor te plaatsen en de plaatsing kan een verschil maken in hoe de fiets aanvoelt.

Motor

Er zijn drie plekken waar een motor geplaats kan worden op een elektrische fiets. Dit zijn de middenmotor, de voorwielmotor en de achterwielmotor. De benamingen maken al duidelijk waar de motor geplaatst is. De plaatsing maakt een verschil voor hoe het fietsen aanvoelt en brengt zijn eigen voor- en nadelen met zich mee. Kijk voor modellen eens naar een cortina elektrische fiets.  

Middenmotor

De meest voorkomende motor is de motor die in het midden van het frame wordt geplaatst. Ongeveer een derde van alle verkochte elektrische fietsen hebben een middenmotor. De reden hiervoor is dat vele mensen dat een middenmotor het meest natuurlijk aanvoelt. Tijdens het fietsen op de elektrische fiets voelt dit het minst alsof er ondersteuning wordt geboden. De plaatsing van midden op het frame zorgt voor een goede gewichtsverdeling van de fiets. Daarnaast geeft de elektrische fiets middenmotor een krachtige ondersteuning. Door middel van een sensor wordt er registreert hoeveel kracht er op pedalen wordt gezet. De motor van de fiets versterkt dit vervolgens om trapkracht te leveren. Een middenmotor zorgt ervoor dat een de elektrische fiets beter te gebruiken is voor heuvelachtig terrein dan bijvoorbeeld een voorwielmotor. Dit komt door de manier van werken en de hogere maximale krach die de fiets kan leveren. Daarentegen staat wel dat een elektrische fiets met middenmotor duurder is dan de andere motoren, al is deze dus wel sterker.

Voorwielmotor

Een elektrische fiets met een voorwielmotor is het goedkoopst van de drie, maar het voelt wel minder natuurlijk aan. Het trekt iemand als het ware vooruit. Dit is fijn voor iedereen die weinig kracht kan of wil geven. Het licht ronddraaien van de pedalen is al genoeg voor een voorwielmotor. Omdat dit zo anders aanvoelt dan een normale fiets, is het wel een beetje wennen. Een voorwielmotor heeft over het algemeen weinig onderhoud nodig.

Achterwielmotor

Dan is er nog de achterwielmotor. Deze komt het minst voor, eigenlijk alleen bij speedpedelecs. Er zijn dan ook weinig keuzes in fietsmodellen. Het is wel een stille motor die fijner stuurt dan fietsen met een voorwielmotor. De fiets is moeilijk in onderhoud, omdat de achterband moeilijk te vervangen is door de plaatsing van de motor.

De middenmotor is vast waar mensen mee eindigen, maar het is goed om te weten dat er nog meer opties bestaan.